Dr Monika Górska-Arcisz laureatką konkursu „Włączam Płeć do Badań”
9 kwietnia 2025 r. w Bibliotece Głównej Uniwersytetu Gdańskiego odbył się Dzień Równości – wydarzenie poświęcone promocji równości, inkluzywności i neuroróżnorodności w nauce. Podczas uroczystej gali wręczono Nagrodę Rektora im. Joanny Schopenhauer oraz ogłoszono laureatki III edycji konkursu „Włączam Płeć do Badań”, realizowanego w ramach projektu MINDtheGEPs Horizon Europe. Wydarzenie otworzyły prof. dr hab. Ewa Łojkowska oraz prof. dr hab. Natasza Kosakowska-Berezecka, które podkreśliły znaczenie równości w Uniwersytecie Gdańskim.
Przewodniczący Komisji Konkursu „Włączam Płeć do Badań” prof. dr hab. Grzegorz Węgrzyn oraz Rektor UG prof. Piotr Stepnowski wręczyli nagrody i wyróżnienia dla najlepszych naukowczyń, które w swoich badaniach uwzględniają perspektywę płci.
Z dumą informujemy, że dr Monika Górska-Arcisz z Zakładu Enzymologii i Onkologii Molekularnej GUMed została wyróżniona za najwyżej ocenioną pracę doktorską z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych.
Rozprawa dr Górskiej-Arcisz pt. „FGFR2 w regulacji współzależności p62/Keap1/Nrf-2 – znaczenie w luminalnym raku piersi”, przygotowana pod kierunkiem Dziekana, prof. dr. hab. Rafała Sądeja koncentruje się na roli genu FGFR2 w mechanizmach molekularnych luminalnego raka piersi, który stanowi około 50–60% przypadków tego nowotworu. Praca ta stanowi istotny wkład w zrozumienie mechanizmów molekularnych tego rodzaju nowotworu.
Konkurs „Włączam Płeć do Badań” jest częścią działań realizowanych w ramach projektu Horyzont 2020 „MINDtheGEPs”, którego celem jest wspieranie równości płci na Uniwersytecie Gdańskim zgodnie z Planem wdrażania polityki równości płci na lata 2024–2028. Dzień Równości na UG odbył się w ramach Staff Week for Mental Health & Neuroinclusive Teaching na UG, w którym udział wzięli pracownicy z Uniwersytetu Kilońskiego, Uniwersytetu w Splicie, Uniwersytetu Maltańskiego i Uniwersytetu w Algarve. Podczas wydarzenia uczestnicy z całej Europy brali udział w warsztatach, dzięki którym dowiedzieli się, jak lepiej wesprzeć neuroróżnorodnych studentów podczas zajęć.
Opis wydarzenia na stronie UG.
fot. Marcel Jakubowski