Tryb eksternistyczny

Procedura

Nazwa czynności Osoba ubiegająca się o nadanie stopnia Rada Dyscypliny Wniosek
1. Wyznaczenie promotora lub promotorów Złożenie wniosku o wyznaczenie promotora lub promotorów (wniosek musi określać propozycję tematu i koncepcję rozprawy ze wskazaniem dziedziny nauki i dyscypliny; wniosek musi wskazywać kandydata do pełnienia funkcji promotora albo kandydatów do pełnienia tej funkcji; w przypadku wniosku o wyznaczenie promotorów w treści wniosku należy wskazać uzasadnienie). Do wniosku dołącza się zgodę na pełnienie funkcji promotora, harmonogram przygotowywania rozprawy, wykaz dotychczasowych osiągnięć, informację o przebiegu postępowania jeżeli osoba ubiegała się uprzednio o nadanie stopnia w tej samej dziedzinie lub dyscyplinie)  

Wniosek o wyznaczenie promotora

Wniosek o wyznaczenie promotorów

Wniosek o wyznaczenie drugiego promotora

2. Podjęcie uchwały ws. wyznaczenia promotora lub promotorów   Podjęcie uchwały z uwzględnieniem, że Promotorem może być osoba posiadająca co najmniej stopień doktora habilitowanego. Promotorem może być osoba niespełniająca ww warunków, która jest pracownikiem zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, jeżeli Rada Dyscypliny uzna, że osoba ta posiada znaczące osiągnięcia w zakresie zagadnień naukowych, których dotyczy rozprawa doktorska. Promotorem nie może zostać osoba, która w okresie ostatnich 5 lat: 1) była promotorem 4 doktorantów, którzy zostali skreśleni z listy doktorantów z powodu negatywnego wyniku oceny śródokresowej, lub 2) sprawowała opiekę nad przygotowaniem rozprawy przez co najmniej 2 osoby ubiegające się o stopień doktora, które nie uzyskały pozytywnych recenzji. Przy podejmowaniu uchwały należy wziąć pod uwagę- aktywność naukową kandydata, w tym zbieżność tematyki badawczej z tematem rozprawy, aktualną liczbę pozostających pod opieką kandydata doktorantów oraz niekaralność kandydata karą dyscyplinarną.  
3. Wyznaczenie promotora pomocniczego Złożenie wniosku o wyznaczenie promotora pomocniczego. Do wniosku dołącza się opinię promotora z poparciem kandydata na promotora pomocniczego, uzasadnienie konieczności powołania promotora pomocniczego, opinię Dziekana, CV naukowe kandydata na promotora pomocniczego, informację na temat zaangażowania kandydata w innych projektach badawczych z uwzględnieniem opieki nad innymi doktorantami, obciążenia dydaktyczne kandydata oraz zgodę na pełnienie funkcji promotora pomocniczego).   Wniosek o wyznaczenie promotora pomocniczego
4. Podjęcie uchwały ws. wyznaczenia promotora pomocniczego   Podjęcie uchwały z uwzględnieniem, że Promotorem pomocniczym może być osoba posiadająca co najmniej stopień doktora.   
5. Wszczęcie postępowania ws nadania stopnia doktora

Złożenie wniosku o wszczęcie postępowania z określeniem dziedziny nauki i dyscypliny, w której o nadanie stopnia ubiega się wnioskodawca. Do wniosku dołącza się:
- rozprawę (3 egzemplarze w oprawie twardej dla recenzentów, 1 w oprawie dowolnej do archiwum oraz wersję elektroniczną pdf), której integralną częścią jest streszczenie w języku angielskim, a w przypadku rozprawy doktorskiej przygotowanej w języku obcym również streszczenie w języku polskim. (Rozprawę doktorską może stanowić praca pisemna, w tym monografia naukowa, zbiór opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów. Dopuszczalna jest również hybrydowa forma pracy złożona w części z opublikowanych manuskryptów);
- do rozprawy doktorskiej dołącza się w formie elektronicznej, jako pdf streszczenie w języku angielskim w oraz języku polskim;
- do wniosku dołącza się pozytywną opinię promotora lub promotorów, jeżeli został wyznaczony więcej niż jeden promotor;
- dokument potwierdzający posiadanie tytułu zawodowego magistra, magistra inżyniera albo równorzędnego lub posiadanie dyplomu dającego prawo do ubiegania się o nadanie stopnia doktora w Polsce;
- certyfikat lub dyplom ukończenia studiów poświadczający znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie co najmniej B2 (spełnienie wymogu wykazują osoby, które posiadają dyplomy filologii nowożytnego języka obcego, lingwistyki stosowanej lub ukończenia uczelni w języku obcym; ponadto, osoby, które posiadają certyfikat językowy wydany przez Centrum Języków Obcych UG lub certyfikat wydany przez inną uczelnię i zweryfikowany przez CJO na podstawie procedury weryfikacyjnej (Patrz Udokumentowanie znajomości języka obcego), w przypadku osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora, która nie posiada odpowiedniego certyfikatu lub dyplomu ukończenia studiów, podmiot doktoryzujący może przeprowadzić egzamin potwierdzający znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej B2;
- co najmniej 1 artykuł naukowy lub 1 monografię naukową wraz z oświadczeniem określającym indywidualny wkład w powstanie publikacji; w przypadku gdy pracę stanowi zbiór publikacji do wniosku dołącza się również oświadczenia wszystkich współautorów (lub przynajmniej osoby ubiegającej się o nadanie stopnia i czterech współautorów, gdy praca zbiorowa ma więcej niż pięciu współautorów);
- osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora przedstawia dokumentację potwierdzającą zrealizowanie programu kształcenia studiów doktoranckich, realizację programu studiów podyplomowych przygotowujących do uzyskania stopnia doktora;
- innych osiągnięć naukowych, zawodowych i dydaktycznych, w szczególności wskazanych w tabeli określonej w § 1 Załącznika do Procedury, które mogą być potwierdzane dokumentami albo oświadczeniami promotora;
- do rozprawy dołącza się również pisemną zgodę kandydata poświadczoną jego podpisem na udostępnienie rozprawy doktorskiej w czytelni UG (1 egzemplarz pracy doktorskiej  z dołączoną zgodą zostaje udostępniony do wglądu w czytelni Biblioteki UG);
- oświadczenie o zgodności pracy doktorskiej z wersją papierową;

 

Wzór wniosku o wszczęcie postępowania

Wzory strony tytułowej

Wzór streszczenia PL

Wzór streszczenia ENG

Wzór opinii promotora/promotorów

Pisemna zgoda na umieszczenie rozprawy w czytelni Biblioteki UG

Oświadczenie o zgodności pracy doktorskiej z wersją papierową

6. Sprawdzenie rozprawy w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym   Pracownik obsługujący Radę Dyscypliny umieszcza rozprawę w systemie JSA. Promotor sprawdza i zatwierdza wygenerowany raport (podpisem własnoręcznym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym). Promotor dostarcza raport do Biura Dyscypliny.  
7. Zaopiniowanie wniosku   Przewodniczący Rady powołuje zespół złożony z trzech osób posiadających tytuł profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego, dla których UG jest podstawowym miejsce pracy i które złożyły oświadczenia w dyscyplinie co najmniej 0,5. Zespół weryfikuje spełnienie wymagań.  
8. Weryfikacja efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK   Powołany powyżej zespół przeprowadza weryfikację efektów uczenia się na zasadach określonych w załączniku do "Procedury nadania stopnia naukowego doktora na UG". Weryfikacji 8PRK dokonuje się na podstawie zrealizowania programu kształcenia studiów doktoranckich, realizacji programu studiów podyplomowych przygotowujących do uzyskania stopnia doktora; innych osiągnięć naukowych, zawodowych i dydaktycznych, w szczególności wskazanych w tabeli określonej w § 1 Załącznika do Procedury, które mogą być potwierdzane dokumentami albo oświadczeniami promotora.  
9. Zapoznanie Rady z opinią zespołu.   Zespół sporządza i podpisuje protokół z przebiegu weryfikacji. Protokół sporządza się tak, aby z niego wynikało w szczególności kto, kiedy, gdzie i jakich czynności związanych z weryfikacją dokonał oraz czy osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym uzyskała efekty uczenia się wskazane w tabeli określonej w § 1 załącznika do Procedury nadania stopnia naukowego doktora na UG.   
10. Uchwała ws wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora   Rada podejmuje uchwałę w sprawie wszczęcia postępowania o nadanie stopnia doktora lub w przypadku gdy uchwała nie zostanie przyjęta, Rada podejmuje uchwałę ws. odmowy wszczęcia postępowania z uzasadnieniem.  
11. Wyznaczenie recenzentów   Rada Dyscypliny wyznacza trzech recenzentów spośród osób niebędących pracownikami UG oraz uczelni i innej jednostki, których pracownikiem jest osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora, z zastrzeżeniem, że recenzentem może być osoba posiadająca co najmniej stopień doktora habilitowanego lub osoba niespełniająca tego wymagania, która jest pracownikiem zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, jeżeli Rada uzna, że osoba ta posiada znaczące osiągnięcia w zakresie zagadnień naukowych, których dotyczy rozprawa doktorska. Proces recenzji trwa dwa miesiące. Recenzja może zawierać wnioski dotyczące uzupełnienia lub poprawy rozprawy doktorskiej, które kandydatowi i promotorowi, przekazuje rada dyscypliny przeprowadzającej przewód doktorski. Uzupełnioną lub poprawioną rozprawę doktorska kandydat przedkłada radzie dyscypliny przeprowadzającej przewód doktorski, która kieruje ją do ponownej oceny przez tych samych recenzentów. Recenzenci przedstawiają radzie dyscypliny przeprowadzającej przewód doktorski recenzję uzupełnionej lub poprawionej rozprawy doktorskiej w terminie miesiąca od dnia otrzymania wniosku o sporządzenie tej recenzji. Recenzja zawiera jednoznaczną, pozytywną albo negatywną, konkluzję oceny; w przypadku gdy rozprawę stanowi część pracy zbiorowej, recenzja zawiera ocenę indywidualnego wkładu osoby ubiegającej się o nadanie stopnia w powstanie tej pracy. Wniosek o powołanie recenzentów pracy
12. Egzamin doktorski Osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora składa przed komisją egzaminacyjną egzamin z dyscypliny naukowej. Rada Dyscypliny powołuje komisję egzaminacyjną, przed którą osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora składa egzamin doktorski z dyscypliny naukowej. W skład komisji wchodzi co najmniej trzech członków Rady Dyscypliny. W przypadku niezdania egzaminu, Rada Dyscypliny na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora, może wyrazić zgodę na powtórne zdawanie egzaminu, nie wcześniej jednak niż po upływie trzech miesięcy i nie więcej niż raz. Wzór protokołu z egzaminu
13. Powołanie komisji doktorskiej   Rada powołuje co najmniej siedmioosobową komisję złożoną z nauczycieli akademickich UG posiadających tytuł profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego, dla których UG jest podstawowym miejsce pracy i którzy złożyli oświadczenie o reprezentowaniu w udziale co najmniej 0,5 dyscypliny naukowej; trzech recenzentów rozprawy, promotora lub promotorów. W skład komisji doktorskiej wchodzą członkowie komisji egzaminacyjnej.  
14. Dopuszczenie do obrony   Po uzyskaniu pozytywnych recenzji od co najmniej 2 recenzentów oraz zdaniu egzaminu z dyscypliny, rada dyscypliny podejmuje uchwałę ws. przyjęcia i dopuszczenia do publicznej obrony. W postanowieniu wyznacza się dzień i miejsce obrony. W innym przypadku Rada podejmuje uchwałę o odmowie dopuszczenia do obrony z uzasadnieniem.  
15. Udostępnienie informacji w BIP i POL-on   Rozprawa wraz z jej streszczeniem i recenzjami jest udostępniana w BIP oraz systemie POL-on. Informacja o terminie, miejscu i sposobie przeprowadzenia obrony jest udostępniana w BIP. Rozprawa wraz ze streszczeniem jest przekazywana również do repozytorium UG. Podmiot doktoryzujący, nie później niż 30 dni przed wyznaczonym dniem obrony rozprawy doktorskiej, udostępnia w BIP na swojej stronie podmiotowej rozprawę doktorską wraz z jej streszczeniem oraz recenzje. Dokumenty, niezwłocznie po ich udostępnieniu zamieszcza się w systemie POL-on i BIP. Informacja o terminie i miejscu obrony nie później niż 7 dni przed obroną rozsyłana jest do innych jednostek.   
16. Obrona rozprawy   W obronie rozprawy bierze udział co najmniej połowa członków komisji doktorskiej, w tym promotor oraz przynajmniej jeden recenzent. W posiedzeniu komisji doktorskiej może również wziąć udział bez prawa głosu, promotor pomocniczy.  
17. Uchwała ws. przyjęcia obrony   Komisja doktorska na posiedzeniu niejawnym, po zakończeniu obrony, podejmuje uchwałę ws. przyjęcia obrony rozprawy oraz przygotowuje projekt uchwały ws. nadania stopnia doktora.  
18. Nadanie stopnia   Rada Dyscypliny, w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, i w terminie 60 dni od dnia obrony, podejmuje uchwałę ws. nadania stopnia doktora.  

 

- osoby ubigające się o nadanie stopnia doktora wnoszą opłatę za przeprowadzenie postępowania (Rektor może na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia zwolnić z opłat częsciowo lub w całości; wniosek składa osoba do Rektora w terminie 30 dni od wszczęcia postępowania

- warunki opłaty określa umowa zawierana między UG a osobą ubiegającą się o nadanie stopnia lub jej pracodawcą (umowa zawierana jest przed wszczęciem postępowania; wzór umowy określa Zarządzenie Rektora)

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: wtorek, 21. Marzec 2023 - 12:45; osoba wprowadzająca: Maria Maja Pega Ostatnia zmiana: wtorek, 4. Lipiec 2023 - 09:22; osoba wprowadzająca: Maria Maja Pega