Publikacja zespołu prof. Igora Koniecznego w PNAS

Zespół Prof. Igora Koniecznego opublikował pracę w renomowanym czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS). Praca dotyczy analizy mechanizmu replikacji DNA. Autorzy prowadzili badania nad mechanizmem składania kompleksu replikacyjnego. Zaproponowali, że kierunkowość syntezy DNA jest determinowana przez wiązanie białka inicjatorowego z jedną z nici DNA. W ten sposób określana jest nić DNA, na której budowany jest kompleks polimerazy, co determinuje kierunek syntezy DNA. Powyższa hipoteza może być prawdziwa dla wielu organizmów. Przeprowadzone doświadczenia wymagały oczyszczenia kilkudziesięciu białek i zrekonstruowania, z wykorzystaniem oczyszczonych enzymów, reakcji replikacji DNA. Praca została afiliowana i w całości wykonana w kierowanej przez Prof. Koniecznego Pracowni Biologii Molekularnej Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii UG i GUMed. Współautorami publikacji są doktorantki Aleksandra Wawrzycka i Marta Gross oraz magistrantka Anna Wasążnik. Badania trwały kilka lat i były finansowane z funduszy Narodowego Centrum Nauki (MAESTRO) oraz Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (TEAM).

Wawrzycka Aleksandra, Gross Marta, Wasążnik Anna, Konieczny Igor. Plasmid replication initiator interactions with origin 13-mers and polymerase subunits contribute to strand-specific replisome assembly. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 2015, 112(31): E4188-E4196 doi: 10.1073/pnas.1504926112.

Data publikacji: środa, 28. Październik 2015 - 08:59; osoba wprowadzająca: Anna Gwizdek-Wiśniewska Ostatnia zmiana: środa, 28. Październik 2015 - 14:23; osoba wprowadzająca: Anna Gwizdek-Wiśniewska